Saturday 17 November 2012

Melayu Hanyut 2020 bab pemulihan 2

Firman Allah dalam Surah Al Kawthar (nikmat yang banyak) berbunyi:
"Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepada mu (Wahai Muhammad) sebuah telaga di syurga.
Maka dirikanlah solat kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya orang yang membencimu, dialah yang terputus (daripada rahmat dan kebaikan)."

SATU apDALAM SEJUTA

Sesuatu telah berlaku bagi memantapkan pendirian kepada program Jemaahku Keluargaku dan Deritamu Deritaku jua.....
Bermula pada bulan september 2012 anakku di Phuket, Thailand dimasukkan ke wad kecemasan (Penyakit Satu Dalam Sejuta) dan menjalani pembedahan mengeluarkan cebisan makanan dari paru-parunya. Pagi selepas pembedahannya (waktu malam) saya tergesa-gesa ke Phuket dengan berbekal rm 500.00 sahaja kerana ingatkan wang masih lagi ada di bank Eoncap Islamik Bank.
4 hari di sana saya kehabisan wang dan pergi ke bank berhampiran di hospital Vashirat untuk menunaikan wang. Terkejut kerana berlaku kejadian "satu dalam sejuta" juga kepada akaun saya di bank Eoncap Islamik Bank. Saya tak dapat mengeluarkan wang. Kad ATM saya tak boleh berfungsi. Kerana...... rupanya pengambilalihan akaun Hong Leong Bank terhadap Eoncap Islamik bank. Dalan banyak2 akaun yang ditransferkan tu, hanya akaun saya saja yang tercicir..... Kes jarang terjadi kata pegawai HLB, puan wana.
Bayangkanlah berada di negara orang dengan anak di wad icu, mentua berlainan agama setentunya hanya doa dipohon kepada Nya. Terlintas beritau kepada sahabat dalam program ini iaitu cikgu mohd zahid mahmod selaku setiausaha program. Lantas belian menghantar sms berbunyi: Pengasas Jermas menghadapi kesulitan ( anak di icu hospital Vashira) di Phuket Thailand memohon bantuan doa dan kewangan dengan nomber akaun bank saya dipaparkan (RHB). Saya ceritakan kesulitan itu pada waktu tengahari dan sebelah malamnya saya dapat wang sebanyak RM 1,800.00 muncul dalam akaun saya...... Jelaslah hasil dari sms yang dihantar oleh cikgu zahid kepada 50 orang peserta telah mmenyebabkan mereka memasukkan wang rm 10 ke 20 ke akaun saya. Saya UCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA MEREKA YANG TELAH MENGHULURKAN BANTUAN TERSEBUT.....  di sini saya terfikir betapa HEBATnya menmpunyai SAHABAT seramai 50 orang ini...... kalau lah 1500 orang pastilah lebih hebatlah lagi dan kalau 1.5 juta orang pasti MELETUP..... Justru itu saya bertekad untuk meneruskan penubuhan Syarikat Berhad sebagaimana dirancangankan............. takbir Maha Besar Allah....


SKOP JERMAS
Bermula 2013 saham minima Jermas ialah 500 unit. Pemberian dividen akan diberikan setiap 2 bulan sekali dengan kadar 2 ke 3% (15% ke 18% setahun..... insyaAllah)
Peserta yang menaja ahli baru akan mendapat 10% saham aktif ke akaun saham mereka dan 20% saham pasif yang akan aktif apabila syarikat berhad didaftarkan.
Akhirnya DOAKANLAH AGAR PROGRAM INI BERJAYA DAN DALAM LINDUNGAN NYA, AAMIN...
Pengurus Jermas 313
Cikgu Bistaman Sulong 

No comments:

Post a Comment